2009-10-12

Rätt yrkesval?

En väldigt lång dag för mig idag, började dagen med en konferens och den avslutades med en också. Det är sjukt hur mycket 18 kvinnor och 2 män klarar av och klaga på 1 ½ timma, har nog aldrig ställt in mig så negativt till läraryrket. Dock tycker jag synd om de lärare som jobbar där, deras arbetsmiljö är inte den mest fridfulla precis. De springer upp och ner för 4 våningar, elever rycker i dem, de förklarar samma grejer om och om igen men det är inte säkert att de fattat efter den 10e gången heller. Det är ganska tragiskt faktiskt, det är skrämmande hur vissa elever lyckats ta sig igenom grundskolan med G i kärnämnena. Grundskolan tror väll att de gör eleverna en tjänst, enligt mig gör de dem en otjänst genom att slussa iväg dem och deras problem vidare till andra stackars lärare som måste fightas med dessa, det är inte så att det räcker med de elever de redan har. Här tar rektorn självklart emot de elever hon kan eftersom då rullar pengarna in och skolan kan fortsätta drivas. Det enda man får höra varje dag är att pengarna ändå inte räcker till, och senast idag läste jag i tidningen att de ska dra in 30 tjänster på skolan. Skrämmande när man redan nu tycker att resurserna är för få, lärarna hinner inte med en klass på 25 elever där var och en behöver hjälp varje minut, och läraren dras emellan och försöker räcka till. Idag var vi 2 lärare och jag, inte ens vi 3 hann med alla, tragiskt men så ser verkligheten ut på den här skolan.
Mitt humör är därför inte på top idag, känner mig arg att jag låter dem påverka mig. Dock är det svårt och ignorerar och jag kan inte låta bli och ifrågasätta mitt yrkesval. I det stora hela är det egentligen inte detta jag vill syssla med, jag vill ju bli speciallärare, vägen dit är lång och det får en att tappa motivationen lite tyvärr, men jag kämpar på och hoppas på att finna den lilla gnistan igen som förut drev mig till att söka in till lärarprogrammet.

Over and out// Jasiowa

1 kommentar:

Isunia sa...

Vilket intressant inlägg. Finns väl baksidor med varje utbildning, och ibland får man kämpa länge för att nå dit. Men om man vet innerst inne att det är värt det... då är får bita i :)